Opvoedingstip 2

Wat volgt is een volledig onwetenschappelijk samenraapsel van gedachten die ik onthouden heb en ook graag wil onthouden.

Wat als Aiko of Bas zeggen ‘ik kan dat niet’ ? Aanmoedigingen als ‘je kan dat wel’, ‘gisteren kon je het wel’ of ‘kijk, die kan dat toch ook’ zijn uit den boze. Dat wordt moeilijk om uit mijn woordenschat te verwijderen. Je stimuleert ze door af en toe een nieuwe uitdaging te bieden die bovendien haalbaar is. Je maakt je er niet van af met ‘ik laat ze gerust’ en je probeert niet besmet te raken door het helperssyndroom. En dat syndroom loert bij mij vooral om de hoek als ik onder tijdsdruk sta – ‘ik mis anders mijn trein’. Je maakt er een gedeeld probleem van – ‘we gaan het samen doen’. Je benadrukt het positieve. Falen mag, terwijl mogen lukken moet. Let op voor verborgen verwachtingen. Je splitst op en daalt af – een huis tekenen uit het hoofd wordt een huis vervolledigen aan de hand van een voorbeeld.

Ouders maken van de opdracht ‘je stapt zo ver mogelijk over die evenwichtsbalk en ik tel de passen die je kunt maken tot je eraf valt’ meestal ‘je stapt over die balk en je mag er niet afvallen’. Zelfde opdracht maar wel een wereld van verschil.

Ik ben vooral thuis gekomen met het idee dat mijn vrouwtje one hell of a mom is die intuïtief haar weg vindt. Ik moet mij dan weer inprenten dat ik de evenwichtsbalk niet stiekem een meter hoog leg. Bewust zijn van verborgen verwachtingen dus.

De ‘sector’ moet wel dringend op zoek naar een nieuw voorbeeldje. Want het rekensommetje dook opnieuw op. En dan verbaasd zijn dat de helft van de ouders in de zaal het correcte antwoord riep …

Update : hij heeft zijn kunstje blijkbaar (uiteraard misschien) al meerdere keren opgevoerd. Dit uitgebreider verslag kan ook als kapstok dienen. En natuurlijk is er een boek voor diegenen met iets meer tijd.

 

One thought on “Opvoedingstip 2

  1. Pingback: Opvoedingstip 3 « eddiefromohio

Geef een reactie

