Welluidend

In onze vriendenkring blijven ooievaars af en aan vliegen. Altijd leuk dan om een artikeltje in mijn gazet te lezen over de populairste voornamen in ons land. De naakte cijfers. Want een waardeoordeel spreek ik niet uit. Het is niet omdat je voor jouw spruit een populaire naam uitkiest, dat het geen prachtige of betekenisvolle naam is. Omgekeerd heb ik wel mijn twijfels. Ik zie me nog niet in de supermarkt ‘Zonder, kom ne kje hier’ roepen. Of ‘Napoléon-Flavien, eet joen erweten op’. Of ‘Jihade, stop met ruzie maken’. Mja.

Ik hoop dat onze dochter haar naam graag hoort. Zoniet heeft ze nog altijd een tweede en derde naam om uit te kiezen. Afkorten lijkt me moeilijk. Wie weet krijgt ze wel een ‘geuzennaam’ van haar vrienden en vriendinnen. Ik denk niet dat ik er een punt zou van maken. Ik ben dan ook een levend precedent. Ik ga  nog steeds door het leven met een roepnaam waarmee ik in de volleybalclub ben opgezadeld toen ik twaalf was.

“Emma en Noah zijn de populairste voornamen in ons land. Vorig jaar werden op 57.427 meisjes 707 Emmaatjes geboren; 698 van de 60.575 jongensbaby’s kregen de naam Noah.

Ook in 2004 voerden Emma en Noah de hitlijsten aan. Na Emma waren Marie (627), Laura (583) en Julie (546) populaire meisjesnamen. Voor jongetjes blijft Thomas (634) populair.

De populariteit van voornamen verschilt sterk van gewest tot gewest, meldt de afdeling Statistiek van de federale overheidsdienst Economie, die de cijfers donderdag bekendmaakte. Zo kiezen Vlaamse ouders het vaakst voor Emma (379) en Milan (474). De top-tien van de meisjesnamen bestaat voorts uit Luna, Julie, Marie, Lotte, Laura, Amber, Hanne, Femke en Lore. Bij de jongens zijn dat Milan, Kobe, Robbe, Seppe, Thomas, Rune, Wout, Arne, Senne en Lars.

In Wallonië werden de namen Léa (394) en Noah (411) het vaakst gekozen. Ook Lucie, Clara, Manon, Nathan, Lucas en Hugo zijn er populair. In Brussel gaat de eer naar Sarah (112) en Mohammed (206). Andere veel toegekende namen in het hoofdstedelijk gewest zijn Lina, Yasmine, Aya, Adam, Ayoub en Rayan.

Opmerkelijk is ook dat meer dan de helft van alle verschillende voornamen die in 2005 gegeven werden, slechts één enkele keer voorkomen. Bij de meisjes is dat het geval voor 63 procent van de voornamen, bij de jongens voor 62 procent.

Bovendien wordt ook vaker teruggegrepen naar traditionele namen, vooral bij meisjes. Zeven van de meisjesnamen uit de top-tien staan ook in de top-honderd van de meest voorkomende namen van vrouwen geboren tussen 1 januari 1900 en 31 december 1909: Emma, Marie, Laura, Julie, Léa, Louise en Clara. Bij de jongens zijn de overeenkomsten minder opvallend: slechts twee namen uit de top-tien van 2005, Arthur en Louis, komen in de toenmalige top-honderd voor heel België voor.

Hoewel de grote meerderheid van de voornamen vrij gewoon is, staat in de lijst van dit jaar ook weer een aantal bijzondere namen. Bij de meisjes kreeg 9,9 procent een voornaam die niet eerder werd genoteerd. Bij de jongens is dat 8,1 procent. Onder anderen Venus-Hornaëlle, Tuba, Babylonya, Poppie, Jihade en Orly zagen het levenslicht. Ook Napoléon-Flavien, Pé, Babi, Christenvie, Ruppel en Splinther werden als voornaam gekozen. Andere ouders zadelden hun kind dan weer op met de naam Puk, Zonder, Juultje, Zorg of Bink.”

2 thoughts on “Welluidend

Geef een reactie

